понеділок, 5 лютого 2018 р.

Урок позакласного читання з української літератури для учнів 5 класу «Казка житиме, поки є діти» ( За творами В.О. Сухомлинського). Вчитель: Калініченко В.О.


Мета: ознайомити п’ятикласників із життєвим і творчим шляхом В.О. Сухомлинського;
формувати вміння працювати з жанром літературної казки, висловлювати власну думку про прочитане;
розвивати уяву, фантазію, пам'ять, зв’язне мовлення, творче мислення ;
виховувати інтерес до казок В.Сухомлинського, любов до природи, Батьківщини, естетичні почуття.
Обладнання: презентація про В. О. Сухомлинського, його твори, осінні етюди, книги письменника, дерево очікування, паперові листочки.
Тип уроку: засвоєння нових знань



Хід уроку

I  Організація учнів до уроку 
Встаньте всі, уявіть кожен себе квіточкою, листочком, кущиком чи молоденьким деревцем . візьміться за руки . бо ви всі знаходитесь  на одній галявині, а до вас скоро прийдуть на відпочинок діти. Тож, побажайте один одному приємного співбесідника у казковому  світі.
II  Перевірка домашнього завдання
III Актуалізація опорних знань     
Вправа «Мозковий штурм «                                                                                                                                                                                              
Що  ми вивчали на попередньому уроці?
      -Пригадайте, що ви знаєте про казку?
- Що це за жанр?
- Які види казок ви читали?
 - Якими бувають казки?
- Казка – це …
- Які це народні, а які літературні казки?
- Прочитайте речення у порядку зростання чисел.

4 в
1 Казка-
3 та
5 ній
8 зрозумій
6 щось
2 вигадка
7 повчальне,
(Казка -вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)
-Як ви розумієте цей вислів?
-Чи здогадалися ви чому буде присвячений наш сьогоднішній урок?
(Так, казці).

IV  Повідомлення теми та мети уроку
V   Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні,  діти, ви доторкнетесь до думки і слова Василя Олександровича Сухомлинського, до його веселкового казкового світу, який він хотів перенести у ваші душі і серця.   Наше завдання  - ознайомитися з біографією та  творчістю
 В.О. Сухомлинського, дізнатися чим особливі казки Василя Олександровича. Чим вони відрізняються від інших?
Свою школу він називав школою під Голубим небом або школою Радості. Уроки  часто проводив на природі, у шкільному саду. Ми ж с вами спробуємо уявно перенестися у наш шкільний сад під яблуню і почитати казки  Василя Олександровича.
Слайд №1
Вправа « Очікування»
-Чого очікуєте ви від уроку? Чого прагнете навчитися на ньому?
Свої очікування напишіть на осінніх  листочках і відкладіть у сторону до кінця уроку.
Пригадайте, казки яких українських  письменників ви знаєте?
Гра «Казковий вернісаж»
Називаю автора і початок назви казки, а учні  продовжують.
Олена Пчілка « Цікава (казочка)»
Анатолій Дімаров « Для чого людині (серце)»
Всеволод Нестайко « В країні  сонячних (зайчиків)»
Василь Симоненко «Цар Плаксій та (Лоскотон)»
Іван Франко « Фарбований (Лис)»
Цей список може поповнити ще одна людина.  Вгадаєте ,про кого йдеться у моїй розповіді?
Слайд №2

Жив на світі Учитель. Він був середнього зросту, худорлявий
. Зверніть увагу на добрі, уважні, лагідні очі і високе чоло, що свідчить про великий розум, відкриту душу. Ніжна і добра посмішка завжди осявала його обличчя.
Учитель за покликанням душі  Він дуже любив дітей. Навчав іх, а ще писав для них багато казок, оповідань: про ласкаве сонечко і м’яку зелену травичку, про працелюбних комашок і веселого метелика, про голосистого півника і зайчика-хвалька, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. Він писав про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб діти виросли добрими і чуйними, працьовитими, щоб любили тата і маму, рідну домівку, нашу Батьківщину з широкими луками, зеленими садами, безмежними ланами.
Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю.
 
-Хто здогадався, як звали цього вчителя?
 (відповіді дітей)
.
VI  Засвоєння нового матеріалу
Спочатку ми коротенько дізнаємося про нашого автора казок.
Про нього нам розкажуть наші бібліографи
1-й учень
Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці (тепер Кіровоградська обл) в бідній селянській сім’ї. Тут минули його дитинство й юність. Він вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку. Влітку 1933 року мати провела молодшого сина Василя до Кременчука. Спочатку Василь Сухомлинський вчився в медичному технікумі, але незабаром пішов звідти, вступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту.
2-й учень
 З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського. У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села. Перевівся до Полтавського педагогічного інституту заочником і закінчив його в 1938 році. Закінчивши інститут, Сухомлинський повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі. У 1941 році під час Другої світової війни добровольцем йде на фронт. У січні 1942 року Сухомлинський був важко поранений, довго лікувався і вже не зміг повернутися до військової служби. У червні 1942 року його призначили директором сільської середньої школи, де він працював до березня 1944 року. Потім став завідувачем районного відділу народної освіти, а. в1948 році Сухомлинський стає директором Павлиської середньої школи і працює а цій посаді 23 роки (до кінця життя).

3-й учень
 Ці роки стали найпліднішим періодом його науково — практичної та літературно—публіцистичної діяльності. Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості. . Захистив кандидатську дисертацію,  член-кореспондент Академії педагогічних наук,  заслужений вчитель ,  нагороджений званням Героя Соціалістичної Праці. . 2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помер. Він  написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей
Хто такий Сухомлинський? Чим він відомий?
Слайд  3
Нині надворі осінь.  Тож почитаємо, які казки про неї написав письменник.
Робота  над творами  В.О.Сухомлинського
Як починається осінь
Осінь – дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня – Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне.Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою піднімається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні – яблука жовтіють.
А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки.
Слайд 4
-Якою постає в казці осінь?
Де ж вона появляється?
-Чи радіють їй?
- Про ранню чи пізню осінь говориться у казці?
-Чим же вона красива?
Наступною буде казка В. Сухомлинського « Осінь принесла золотисті стрічки»

Осінь принесла золотисті стрічки
Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.
Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Зійшло сонце.
Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх — у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.
Слайд 5
-Про яку осінь говориться у цій казці?
-Які барви природи вплела осінь у віття беріз?
-Чому сумують берези, адже осінь ії зробила красивими?
             

Осінні сни клена
Ми пішли до лісу подивитись на осіннє вбрання дерев. Зупинились біля високого клена. Посідали. Яка краса відкрилася перед нами! Стоїть клен у яскравому барвистому вбранні, а листочки ж ні затремтять, ні зашепотять.
Дивіться, діти: клен спить. І сниться йому все, що бачив од весни до весни. Ось жовтий листочок — мов золота кульбабка. Весною клен був зачарований її красою. Запам’ятав. А як заснув, то й пригадав весну — листочок і пожовтів.
А там, бачите, листочок — мов ранкова зоря — рожевий і ласкавий. а цей — як вечірня заграва на вітряний день. На цій гілочці — яскравий і красивий, немов крило вивільги. Мабуть, сиділа колись тут вивільга, а зараз приснилося кленові її крило.
Ми принишкли й милувалися красою. Усі наче боялися потривожити чарівний сон клена.
Слайд 6
-Чому принишкли діти?
-Що ж неймовірне побачили діти на кленові?
-Яким був листочок?
-Які почуття викликали у вас ці три казки?
- Чим особливі казки Василя Сухомлинського?
- Що їх відрізняє від інших?
Висновок: Усі казки Сухомлинського невеликі за обсягом , у них немає трьохразових повторів в основній частині , вони  самостійні та не схожі на інші казки, нагадують скоріш оповідання, ніж казку,за темою переважно про природу і  діяльність у ній людини.
Їх ми будемо називати казки-мініатюри.
Тож, Василь Сухомлинський-майстер зі складання казок-мініатюр.
Творча робота учнів.
Уявимо себе маленькими письменниками. За нашим вікном збираються у зимову сплячку молода яблунька та старезна груша. Про що вони можуть розмовляти з осінню, між собою. Спробуйте написати казку –мініатюру «Осінні дерева нашого саду»
Слайд 7
Написання та зачитування творів-мініатюр.
VII Підсумок уроку.
Вправа «Закінчи речення»
Сьогоднішній  урок навчив мене…
Прочитані казки Сухомлинського спонукають  мене….
Найцікавішим на уроці для мене було…
Здобуті знання мені допоможуть …
VIII Оцінювання учнів.
-Чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо так, то прикріпіть листочки  на наше дерево очікування і воно оживе барвистими осінніми листочками.
IX Домашнє завдання
Чи можна зрозуміти автора за однією казкою ? Тож пропоную Вам продовжити знайомство  з казками В.О. Сухомлинського  вдома.
Любі мої учні! Мені дуже сподобалася ваша робота на уроці.  Хочу  вам подякувати за активність, уважність, співпрацю, правильні відповіді, підготовку до уроку. Я впевнена, що після цього уроку ми ще більше наблизилися до таємниць природи і навчилися любити її.


Немає коментарів:

Дописати коментар

  !!!    МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ  ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ МОН та Український інститут розвитку освіти розробили...